Joh.
16:16-23
Jeesus
sanoi opetuslapsilleen:
"Vielä vähän aikaa, ettekä te näe minua, taas vähän aikaa, ja te näette minut jälleen."
Jotkut opetuslapsista kyselivät toisiltaan: "Mitä hän oikein tarkoittaa sanoessaan: 'Vielä vähän aikaa, ettekä te näe minua, taas vähän aikaa, ja te näette minut jälleen'? Ja mitä hän tarkoittaa, kun sanoo menevänsä Isän luo?"
"Miksi hän puhuu vähästä ajasta?" he ihmettelivät. "Ei hänen puhettaan ymmärrä."
Jeesus huomasi, että heidän teki mieli kysyä häneltä. Hän sanoi heille:
"Sekö teitä askarruttaa, että sanoin: 'Vielä vähän aikaa, ettekä te näe minua, taas vähän aikaa, ja te näette minut jälleen'? Totisesti, totisesti: te saatte itkeä ja valittaa, mutta maailma iloitsee. Te joudutte murehtimaan, mutta tuskanne muuttuu iloksi. Nainen, joka synnyttää, tuntee tuskaa, kun hänen hetkensä koittaa. Mutta kun lapsi on syntynyt, äiti ei enää muista kipujaan vaan iloitsee siitä, että ihminen on syntynyt maailmaan. Tekin tunnette nyt tuskaa, mutta minä näen teidät vielä uudelleen, ja silloin teidän sydämenne täyttää ilo, jota ei kukaan voi teiltä riistää. Sinä päivänä te ette kysy minulta mitään."
"Vielä vähän aikaa, ettekä te näe minua, taas vähän aikaa, ja te näette minut jälleen."
Jotkut opetuslapsista kyselivät toisiltaan: "Mitä hän oikein tarkoittaa sanoessaan: 'Vielä vähän aikaa, ettekä te näe minua, taas vähän aikaa, ja te näette minut jälleen'? Ja mitä hän tarkoittaa, kun sanoo menevänsä Isän luo?"
"Miksi hän puhuu vähästä ajasta?" he ihmettelivät. "Ei hänen puhettaan ymmärrä."
Jeesus huomasi, että heidän teki mieli kysyä häneltä. Hän sanoi heille:
"Sekö teitä askarruttaa, että sanoin: 'Vielä vähän aikaa, ettekä te näe minua, taas vähän aikaa, ja te näette minut jälleen'? Totisesti, totisesti: te saatte itkeä ja valittaa, mutta maailma iloitsee. Te joudutte murehtimaan, mutta tuskanne muuttuu iloksi. Nainen, joka synnyttää, tuntee tuskaa, kun hänen hetkensä koittaa. Mutta kun lapsi on syntynyt, äiti ei enää muista kipujaan vaan iloitsee siitä, että ihminen on syntynyt maailmaan. Tekin tunnette nyt tuskaa, mutta minä näen teidät vielä uudelleen, ja silloin teidän sydämenne täyttää ilo, jota ei kukaan voi teiltä riistää. Sinä päivänä te ette kysy minulta mitään."
”Kauneus
on katsojan silmässä.”
Tähän
tuttuun sanontaan olet varmasti törmännyt kerran jos toisenkin.
Olet tullut huomanneeksi, että mikä on sinulle näyttäytynyt
kauniina ei ole välttämättä ollut sitä toiselle ja se mikä ei
ole ollut erityisen kaunista sinulle on voinut olla hyvin kaunista
toiselle. Olipa sitten kyse ihmisistä, eläimistä, muodista tai
vaikka kodin sisustuksesta, niin käsityksemme kauneudesta vaihtelee.
Katsontakantoja on monia, lähes yhtä monia kuin on silmäpareja.
Joskus erilaiset näkemykset aiheuttavat kinaa, eikä yhteistä
linjaa löydy millään. Silloin riita on helppo panna poikki
sanomalla: ”Kauneus on katsojan silmässä.”
Katsoa,
nähdä. Näillä verbeillä kuvaamme näköaisteillamme saavuttamia
havaintoja. Usein voimme olla yhtä mieltä siitä, mitä
ympärillämme tapahtuu. Jos näemme linnun lentävän taivaalla,
voimme jakaa kokemuksen toisen kanssa ja ihmetellä siipiparin
sulavaa menoa yläilmoissa. Jos taas näemme toisen ihmisen ja meitä
pyydetään tulkitsemaan hänen tunnetilaansa, niin toinen näkee
hänessä kenties surullisen ihmisen ja toinen melko tyytyväisen.
Tulkinta nähdystä voi olla hyvin erilainen. Tällöin näkeminen
muuttuu näkemykseksi. Havainnointi muodostaa mielikuvan ja
käsityksen. Kun tulkitsemme elämässä tapahtuvia asioita puhumme
sanoilla ”Minun näkemykseni asiasta on....” tai ”Minun
käsitykseni on kyllä aivan toisenlainen....” Lopulta se, miten
tulkitsemme näkemäämme, johtaa kokonaisiin elämänkatsomuksiin,
joiden kautta tarkastelemme maailmaa.
Näkeminen
ja näkemys voivat siis merkitä täysin eri asioita. Silmillämme
voimme tavoittaa pinnan, mutta näkemys vie meitä syvemmälle.
Olennaista on kysyä: ”Minkä merkityksen ja tulkinnan annamme
niille tapahtumille, joita elämässämme koemme? Mikä on
syvimmiltään sieluni silmissäni kaunista?”
Päivän
evankeliumissa on myös kyse näkemisestä. Jeesus valmistelee
opetuslapsia siihen, että hän on pian poissa. Samalla hän
lohduttaa, että hetken kuluttua he näkisivät hänet uudelleen:
”Vielä
vähän aikaa, ettekä te näe minua, taas vähän aikaa, ja te
näette minut jälleen.” Opetuslapset
äimistelevät Jeesuksen sanoja. He eivät näe, käsitä, mitä
heidän Mestarinsa niillä tarkoittaa: ”Mitä
hän oikein tarkoittaa sanoessaan: 'Vielä vähän aikaa, ettekä te
näe minua, taas vähän aikaa, ja te näette minut jälleen'?... ”Ei
hänen puhettaan ymmärrä.”
Päivän
evankeliumi havainnollistaa hyvin, että näkeminen rinnastuu usein
asioiden ymmärtämiseen. Silmien edessä voi tapahtua vaikka mitä,
mutta ihminen ei välttämättä ymmärrä sitä. Toinen voi puhua
hyvinkin selvin sanoin, mutta silti kuulija ei sitä tajua.
Opetuslapsille kävi juuri näin. He eivät olleet vielä kypsiä
ymmärtämään Jeesuksen sanojen merkitystä. Jeesuksen
ristinkuolema ja ylösnousemus pysyivät heille vielä tuossa
vaiheessa salaisuutena. He eivät tienneet, että ensiksi heitä
kohtaisi ristinjuurella suru ja sitten tyhjällä haudalla ilo.
Opetuslapseuden piti syntyä kivun kautta, aivan kuten ihmislapsikin
tähän maailmaan syntyy: ”Te
joudutte murehtimaan, mutta tuskanne muuttuu iloksi. Nainen, joka
synnyttää, tuntee tuskaa, kun hänen hetkensä koittaa. Mutta kun
lapsi on syntynyt, äiti ei enää muista kipujaan vaan iloitsee
siitä, että ihminen on syntynyt maailmaan. Tekin tunnette nyt
tuskaa, mutta minä näen teidät vielä uudelleen, ja silloin teidän
sydämenne täyttää ilo, jota ei kukaan voi teiltä riistää.”
Päivän
evankeliumista löytyy kohta, joka auttaa meitä ymmärtämään
paremmin, millaista näkemistä Jeesuksen opetuslapset tarvitsevat.
Se koskee Jeesuksen sanoja: ”Vielä
vähän aikaa, ettekä te näe minua, taas vähän aikaa, ja te
näette minut jälleen.”
Voi
olla yllätys, että alkuperäisessä kreikankielisessä
raamatuntekstissä sana 'nähdä' on kirjoitettu kaksin eri sanoin.
Ensiksi Jeesus käyttää näkemisestä sanaa theoreoo – ”vielä vähän aikaa, ettekä te näe (theoreo) minua.” Toisessa kohdassa hän käyttää sanaa o(ra/w
– ”taas vähän aikaa, ja te näette (horaoo) minut jälleen.” Sanaa theoreoo käytettiin esimerkiksi teatterin yhteydessä: se merkitsi näytelmän
katsojaa. Sana horaoo puolestaan tarkoitti usein käsittämistä ja ymmärtämistä, ei
pelkästään fyysistä näkemistä.
Tältä
pohjalta Jeesuksen sanat aukeavat. Ennen Jeesuksen kuolemaa
opetuslapset seurasivat tapahtumia ikään kuin he olisivat olleet
teatterissa. He kyllä näkivät Jeesuksen opetukset ja ihmeteot,
mutta tavan takaa he eivät niitä käsittäneet. Jeesus oli vielä
hetken heidän edessään, aivan kuten roolihahmo on teatterissa
katsojansa edessä, mutta pian hän olisi poissa. Vasta Jeesuksen
kuolema ja ylösnousemus muuttaisivat tilanteen. Helluntain ihmeessä
opetuslapset saivat ymmärryksen hengen, Pyhän Hengen. Silloin he
näkivät Jeesuksen uudessa valossa. Kun Jeesuksen jäähyväispuhetta
seurannut pitkäperjantai toi tullessaan epäuskoa, ahdistusta ja
murhetta, niin pääsiäinen toi puolestaan niiden tilalle näkemistä,
uskoa ja iloa. Tässä muutoksessa on evankeliumin perusajatus –
inhimillinen näkeminen ja hätä muuttuvat Jumalan armosta
hengelliseksi näkemiseksi ja iloksi.
”Kaiken
uusin silmin näen nyt, näen nyt. Sydän kun auki on, sinne Jeesus
tekee asunnon. Tänään Häneen uskon, näen aamuruskon. Päivä
sarastaa, sarastaa.”
Näin
lauletaan eräässä hengellisessä laulussa Tänään Häneen uskon.
Sen sanat kertovat opetuslapseudesta ja uskosta kaiken oleellisen.
Usko antaa uudet silmät. Uudet silmät nähdä se, kuka Jeesus oli
ja on ja mitä hän on tehnyt puolestani. Silmät nähdä, että niin
kaikki lähimmäiseni kuin minä itsekin olemme Jumalan silmissä
kauniita.
Kun ei-uskova katselee korkeintaan teatterista ja etäältä
Kristusta, niin Jeesuksen aito opetuslapsi haluaa tulla lähelle ja
osallistua Jumalan kertomukseen: ”Sydän
kun auki on, sinne Jeesus tekee asunnon.” Vasta
sisäpuolelta näkee, miten asia todellisuudessa on. Syntyy näkemys,
usko. Herättyään Jumalan yhteyteen ihminen huomaa kaiken toisin ja
asiat saavat eri tulkinnan. Vaikeudet ja murheetkin on helpompi
kantaa. Jeesus nostaa katseemme ylös maan mullasta katsomaan
kauemmas taivaanrantaan. Siellä näkyy aamunsarastus, kun taas
maahan katsoessamme saattavat näkyä vain omat kuraiset saappaat
lujasti saveen juuttuneina: ”Tänään
Häneen uskon, näen aamuruskon. Päivä sarastaa, sarastaa.” Jopa
kärsimys saa koitua siunaukseksi Jeesuksen yhteydessä, sillä usko
antaa toivon pimeimpäänkin hetkeen. Paavali sanoo: ”Sillä
toivossa me olemme pelastetut”
(Room. 8:24),
”murheellisina, mutta aina iloisina”
(2. Kor. 6:10). Ja Jeesus sanoo: ”Maailmassa
teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen
voittanut maailman”
(Joh. 16:33).
Näillä Sanan eväillä meidänkin on helppo omistaa
näkemys, että Jeesus pitää kiinni lupauksistaan ja hoitaa meitä
paimenlaumassaan. Tämä lauma on jo matkalla ikuisuuteen,
taivaaseen. Sinne kaipaamme joko tiedostaen tai tiedostamatta. Kerran
kuitenkin kaikki on selvää ja ilo on ylenpalttinen ja usko muuttuu
näkemiseksi sekä täydelliseksi ymmärrykseksi:
”...Mutta minä näen teidät vielä uudelleen, ja silloin teidän
sydämenne täyttää ilo, jota ei kukaan voi teiltä riistää. Sinä
päivänä te ette kysy minulta mitään.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti