12.7.2016

Tekstimeditaatio kiirastorstaina 2014 (Iso katekismus)


Tänään tutkistelemme itseämme Ison katekismuksen avulla. Siinä Luther selittää Alttarin sakramenttia. Hän jakaa selityksensä kolmeen osaan: 

- Mitä ehtoollinen on? - Mitä hyötyä ehtoollisesta on? - Ja kenen on määrä ottaa se vastaan?

Jokaisesta osasta kuullaan lyhyt opetus. Sen jälkeen kukin meistä voi sitä hetken hiljaisuudessa mietiskellä ja rukoilla.

Mitä alttarin sakramentti on?

"Se on Herran Kristuksen tosi ruumis ja veri, leivässä ja viinissä.  Kristus on sanallaan käskenyt meidän kristittyjen tämän syödä ja juoda. Sana siis luo ehtoollisen sakramentin ja erottaa sen tavallisesta leivästä ja viinistä niin, että se on Kristuksen ruumis ja veri, joksi sitä myös kutsutaan. Asetussana, joka on tehnyt leivän ja viinin sakramentiksi, ei muutu ihmisen persoonan eikä epäuskon tähden vääräksi. Eihän Kristus sano: 'Jos uskotte tai olette kelvollisia, saatte minun ruumiini ja vereni', vaan hän sanoo: 'Ottakaa, syökää ja juokaa, tämä on minun ruumiini ja vereni'. Tämä merkitsee, että 'Riippumatta siitä, oletko kelvoton vai kelvollinen, saat ottaa vastaan Kristuksen ruumiin ja veren. Sen vaikuttaa sana, joka tulee leipään ja viiniin'."

Jeesus sanoo: ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy 
minussa ja minä pysyn hänessä.” (Joh. 6:56)  

Uskotko tämän, Vapahtajan oman sanan siitä, että hän on itse todellisesti läsnä leivässä ja viinissä?  

- Hiljaisuus -

Mikä on tämän sakramentin voima ja hyöty?

"Se voidaan lyhyesti lausua näin: menemme ehtoolliselle ottaaksemme vastaan aarteen, jonka välityksellä saamme syntien anteeksiantamuksen. Siksi onkin oikein kutsua ehtoollista sielun ravinnoksi. Se ruokkii ihmistä. Toisaalta uusi ihminen joutuu myös paljon kärsimään, sillä Perkele on raivoisa vihollinen. Tätä varten on ehtoollinen annettu meille lohdutukseksi. Kun tuntemukset, jotka ovat käymässä liian raskaiksi kantaa, valtaavat sydämen, silloin saamme ehtoollisesta uutta voimaa. Sana sisällyttää tähän sakramenttiin koko evankeliumin ja koko kolmannen uskonkohdan: 'Minä uskon pyhän kristillisen kirkon, syntien anteeksiantamuksen'. Syntien anteeksiantamus näin ojennetaan suoraan meille."

Jeesus sanoo: ”Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan.” 

Uskallammeko uskoa syntimme anteeksi ja elää vapaina Jumalan lapsina kiittäen ja iloisin mielin?

- Hiljaisuus -

Millainen henkilö voi ottaa tuon voiman ja hyödyn vastaan?

"Se voidaan ilmaista myös lyhyesti. Ehtoollisen voiman ja hyödyn saa jokainen, joka uskoo sen, mistä sanat kertovat ja mitä ne antavat. Heille Kristus sanoo: 'Ottakaa ja syökää - - - . Koska hän lupaa siinä syntien anteeksiantamuksen, se voidaan ottaa vastaan vain uskolla. Hän itse vaatii tällaista uskoa lausuessaan sanat: 'Teidän edestänne annettu' ja 'teidän edestänne vuodatettu'."

"Jumalan aarrearkku on aivan auki. Se on kannettu jokaisen oven eteen ja pantu jopa pöytään. Mutta sinun on myös otettava ehtoollinen vastaan ja ajeltava, että se varmasti on se, mistä sanat sinulle puhuvat. Ihmiskäsin ei näet voi tarttua tuollaiseen lahjaan ja iankaikkiseen aarteeseen. Sen tekee vain sydämen usko, joka tuntee tuon aarteen ja haluaa sen omakseen."

Jeesus sanoo: ”Minä olen elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää." 

Jumalan armo ja rakkaus on ollut valmiina jo aikojen alusta. Aarrearkku on meille ojennettu. Otammeko tämän lahjan sydämen uskolla vastaan? Uskomme ikuiseen elämään ja taivaaseen?  

- Hiljaisuus -