Matt.
11:2-10
Kun
Johannes vankilassa kuuli Kristuksen teoista, hän lähetti opetuslapsensa
kysymään: "Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän
odottaa toista?" Jeesus vastasi heille: "Kertokaa Johannekselle, mitä
kuulette ja näette: Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät, spitaaliset
puhdistuvat ja kuurot kuulevat, kuolleet herätetään henkiin ja köyhille
julistetaan ilosanoma. Autuas se, joka ei minua torju." Heidän mentyään
Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta: "Mitä te lähditte autiomaahan
katsomaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? Vai mitä odotitte näkevänne? Kenties
hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka
hienostelevat vaatteillaan! Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko?
Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta. Hän
on se, josta on kirjoitettu: - Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän
raivaa sinulle tien."
Euroopan
kidutuksen vastainen komitea on moittinut Suomea vuosikausia vankien huonoista
oloista. Komitea on arvostellut muun muassa vankiloiden vessattomia
paljusellejä, poliisivankiloiden huonoa terveydenhoitoa ja pakkopaidan käyttöä.
Jos
kauhistelemme televisiosta eläinten kohtelua, niin tätäkään ongelmaa ei saa
katsoa ylen. Huonoin kohdelluista vangeista tulee vielä enemmän rikki menneitä
kansalaisia. Näissä olosuhteissa on vaikea säilyttää elävää toivoa.
Puhuttamattakaan jouluilosta. Onneksi Suomen vankiloissa on vankilapappeja ja
siellä käy myös muita evankelistoja. Vapahtajan syntymästä kertova ilosanoma on
nimittäin tarkoitettu rajoituksetta kaikille ihmisille, olipa vanki tai
ei.
Jos
nykyajan vangeilla on verrattain karut oltavat selleissään, sitä enemmän
Johannes Kastajalla. Tuolloin ei tunnettu minkäänlaista kidutuksen vastaista
komiteaa. Johannes virui epäonnisena vankilassa. Hän oli joutunut sinne, koska
oli julkisesti arvostellut vallanpitäjä Herodeksen epäpyhää ihmissuhdetta: hän
oli ottanut itselleen veljensä vaimon. Lopulta Johanneksen vangitseminen johti
hänen mestaukseen. Totuudellista Jumalan sanaa ei mielellään kuultu.
Silloinkaan.
Johannes
oli karu mies, joka oli tottunut ankariin olosuhteisiin. Hän oli asunut
erämaassa ruokanaan ainoastaan heinäsirkat ja villimehiläisten hunaja.
Vaatteenaan kamelinkarvatakki ja nahkavyö. Tulta ja tappuraa oli hänen
julistuksensa: ”Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy!... Kirves on jo
pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja
heitetään tuleen” (Mt. 3:8,10).
Tätä
taustaa vasten ymmärrämme Jeesuksen varsin ironisen lausahduksen: ”Mitä te
lähditte autiomaahan katsomaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? Vai mitä
odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te
niitä löydätte, jotka hienostelevat vaatteillaan!” - Ei Johannes ollut ruoko,
hän oli vahva kuin petäjä! Ei hän ollut tuulella käypä, jonka ajatuksia niin
vain voitaisiin horjuttaa! Ei hän ollut
hienohelma, joka olisi keikaroinut ulkoisilla koristeilla!
Tämä pyhä
mies virui pimeässä sellissään. Johannes ei välittänyt kahleista, kaltereista
ja paljuista. Vankilan huono ruokakaan ei ollut ongelma, olihan hän tottunut
paastoamaan päiväkausia erämaassa. Kylmät yöt olivat tuttuja, niihin oli
karaistunut. Paljon huonommillakin alustoilla hän oli yönsä viettänyt. Johannes
oli nähnyt miltei kaiken, ei häntä pienet heilauttaneet. Hän tiesi senkin, että
hänet todennäköisesti mestattaisiin mielipiteidensä takia. Kuolema ei
pelottanut häntä. Mutta eräs asia painoi hänen mieltään. Oliko Jeesus
sittenkään luvattu Messias?
Johanneksen
pettymys oli ymmärrettävää: vankilan pimeys vaikuttaa vahvimpaankin mieleen.
Johannes oli odottanut Jeesukselta selvempiä toimia. Hän toivoi Messiasta,
voideltua kuningasta, joka laittaisi epäkohdat kuntoon ja toisi rauhan.
Kuningasta, joka ottaisi rautaisen valtikan ja rupeaisi hallitsemaan Israelia
oikeudenmukaisesti. Kuningas Daavidia suurempi hahmo oli Johanneksella
mielessä. Hän oli ladannut kaikki toiveensa häneen. Jeesuksen piti lunastaa
hänen oma profetiansa: ”Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä
on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän
kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan
sammu" (Mt. 3:11-12).
Tässä piili
Johanneksen epäuskon siemen. Jeesus ei vastannut sitä kuvaa Messiaasta, joka
hänellä oli. Entinen uskonvarmuus uhkasi haihtua sellin pimeyteen. Asiasta
pitäisi saada selko. Siksi Johannes lähetti opetuslapsensa kysymään
Jeesukselta: ”Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa
toista?”
Vastauksessaan
Jeesus sanoo: ”Autuas se, joka ei minua torju.” Vanha raamatunkäännös selventää
asiaa ehkä vielä paremmin: ”Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun.”
Onnellinen on ihminen, joka ei loukkaannu Jeesukseen. Johannes oli vankilassa loukkaantunut Jeesukseen, koska hän ei toiminut odotuksien mukaan. Johannes oli alkanut epäillä. Tuttu reaktio myös meille – Jumala ei mielestämme toimi aina niin kuin pitäisi. Meitä riisutaan, meiltä viedään rakkaitamme pois, koemme suuria elämänvaikeuksia. Rupeamme epäilemään ja syytämme Herraa. Olemme kuin Johannes pimeässä sellissä, emme näe Jumalan kirkkautta huolten sumentamilla silmillämme. Pahimmillaan suljemme orastavan toivon omilla teoillamme.
Vapahtaja
kehotti epätoivoista Johannesta katsomaan hänen tekojaan ja sanojaan ”Kertokaa
Johannekselle, mitä kuulette ja näette...”. Yhä on tämä kehotus voimassa.
Ihmettelemme joulun salaisuutta, sitä elämää, jossa näkyy Jumalan ihmeelliset teot. Tässä on joulun ydin, siinä mitä Jumala on valmistanut ja mitä hän yhä uudelleen antaa meille. Omasta elämäntilanteestamme on käännettävä katse Jeesukseen, luotettava yksin häneen. Raivatkaamme Herran avulla tilaa epäuskoltamme! Jos olet vielä lukittautunut epäuskon selliisi, usko ja ota vastaan lupaus Jeesukselta Kristukselta, sinun Vapahtajaltasi: ”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus. Sinä teet runsaaksi riemun, annat suuren ilon... Ikeen, joka painaa heidän hartioitaan, valjaat, jotka painavat olkapäitä, ja heidän käskijänsä sauvan sinä murskaat... Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille” (Jes. 9:1-5).
Ihmettelemme joulun salaisuutta, sitä elämää, jossa näkyy Jumalan ihmeelliset teot. Tässä on joulun ydin, siinä mitä Jumala on valmistanut ja mitä hän yhä uudelleen antaa meille. Omasta elämäntilanteestamme on käännettävä katse Jeesukseen, luotettava yksin häneen. Raivatkaamme Herran avulla tilaa epäuskoltamme! Jos olet vielä lukittautunut epäuskon selliisi, usko ja ota vastaan lupaus Jeesukselta Kristukselta, sinun Vapahtajaltasi: ”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus. Sinä teet runsaaksi riemun, annat suuren ilon... Ikeen, joka painaa heidän hartioitaan, valjaat, jotka painavat olkapäitä, ja heidän käskijänsä sauvan sinä murskaat... Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille” (Jes. 9:1-5).
Jeesus kehottaa
meitä näin adventin aikana: ”Älä loukkaannu minuun! Autuas se, joka ei minua
torju!”
(Saarna
perustuu Maaningan kirkossa pidettyyn saarnaan vuodelta 2009)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti