Ef.
6:10-18
Vahvistukaa
Herrassa, ottakaa voimaksenne hänen väkevyytensä. Pukekaa yllenne Jumalan
taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan.
Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän
pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan. Ottakaa
siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen
tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen. Seiskää
lujina! Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan ja
sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia. Ottakaa kaikessa
suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. Ottakaa
myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana.
Tehkää
tämä kaikki rukoillen ja anoen. Rukoilkaa joka hetki Hengen antamin voimin.
Paavo
Ruotsalainen puhui usein uskovasta sotamiehestä. Hän kehotti: ”Kysykää usein
toisiltanne: 'Miten sotanne laita on'? --- Kun yhteen tulette ystävien kanssa,
te ette koskaan rohkene ensimmäiseksi toisiltanne kysyä: 'Kuinka sinun sotasi
laita nyt on?'”
Ymmärrämme,
ettei Ukko-Paavo puhunut tavallisesta sodasta. Hän puhui hengellisestä
sodankäynnistä. Siitä kamppailusta, jota sisällämme käydään. Meidän tulee tehdä
kaikkemme, jotta terrori ja sodat saataisiin maailmassa kuriin. Näkyvät teot
saavat kuitenkin polttoaineensa näkymättömästä: arvoista ja asenteista,
hengellisestä sodankäynnistä, jota käydään yksilöiden ja yhteisöjen sisäisessä
maailmassa. Keskellämme on pahuutta, jotain sellaista mikä ei selity pelkästään
sosiaalisin syin. Se nousee langenneesta ihmiskunnasta mutta myös
persoonallisesta pahasta: ”Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan
henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja
avaruuden pahoja henkiä vastaan.”
Tänään
itsenäisyyspäivänä hiljattain edesmennyt
sotiemme veteraani, ja kansan suursuosikki, Hannes Hynönen neuvoo meitä näin:
”Sen haluaisin sanoa, että luottakaa Jumalaan ja opettakaa se luottamus myös
lapsillenne.”
Luottamus
ja turvautuminen Jumalaan, siis usko, on paras taisteluvarustuksemme tässä maailmassa.
Paavali opettaa samoin: ”Vahvistukaa Herrassa, ottakaa voimaksenne hänen
väkevyytensä... Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että
kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta
pystyssä pysyen.”
Kristillinen
elämäntapa, toisin sanoen Jeesuksen seuraaminen, kantaa arjessa. Se tarkoittaa
oman hengellisyyden hoitamista niin yksityisesti kuin seurakunnassa. Jumalan
sana tulee lihaksi ajatuksissamme ja teoissamme. Elämme totuudellisesti ja
tuomme esille myös vajavaisuutemme. Paavali opettaa: ”Kiinnittäkää vyöksenne
totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan ja sitokaa jalkineiksenne alttius
julistaa rauhan evankeliumia. Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla
voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa
Hengen miekka, Jumalan sana.”
Jotta
ihminen kasvaa ja kypsyy, tarvitaan taistelua. Liian helppo elämä tuo harvoin
onnea. Sotien jälkeinen jälleenrakennuksen aika oli myös Hannes Hynöselle
tärkeä ajanjakso. Se oli hänelle henkisen selviytymisen ja saavuttamisen aikaa.
Keskusteluissa hän muistutti usein, että meillä suomalaisilla oli tuolloin
jotain paljon vahvempaa kuin materia.
Henkinen perintö oli tärkein: ”Silloin
haluttiin antaa lapsille parempi tulevaisuus, mutta sillä ei ymmärretty
helpompaa tulevaisuutta”, totesi Hynönen eräässä haastattelussa.
Parempi tulevaisuus ei tarkoita helppoa tietä. Se tarkoittaa kasvun tietä. Usein kristityn kasvusuunta on alaspäin, nöyryyteen ja hiljaisuuteen, Jumalan ja lähimmäisen kunnioitukseen. Se on sen myöntämistä, ettei hengellisessä taistelussa eikä arjen puristuksesta selvitä omin voimin. ”Tehkää tämä kaikki rukoillen ja anoen”, sanoo Paavali. Myös rukoukseen tarvitaan henkistä apua ylhäältä: ”Rukoilkaa joka hetki Hengen antamin voimin.” Koettelemuksista voi seurata hyvää, kun säilytämme uskomme. Paavo Ruotsalainen ja Hannes Hynönen tiesivät Ukko-Paavon opetuksen omakohtaisesti: ”Kärsi vaivaa niin kuin luja Kristuksen sotamies, jos Jumalan viisaus sen hyväksi näkee, että hän puhdistaa heikkoa uskoa kiusausten kovuudella”.
Parempi tulevaisuus ei tarkoita helppoa tietä. Se tarkoittaa kasvun tietä. Usein kristityn kasvusuunta on alaspäin, nöyryyteen ja hiljaisuuteen, Jumalan ja lähimmäisen kunnioitukseen. Se on sen myöntämistä, ettei hengellisessä taistelussa eikä arjen puristuksesta selvitä omin voimin. ”Tehkää tämä kaikki rukoillen ja anoen”, sanoo Paavali. Myös rukoukseen tarvitaan henkistä apua ylhäältä: ”Rukoilkaa joka hetki Hengen antamin voimin.” Koettelemuksista voi seurata hyvää, kun säilytämme uskomme. Paavo Ruotsalainen ja Hannes Hynönen tiesivät Ukko-Paavon opetuksen omakohtaisesti: ”Kärsi vaivaa niin kuin luja Kristuksen sotamies, jos Jumalan viisaus sen hyväksi näkee, että hän puhdistaa heikkoa uskoa kiusausten kovuudella”.
Tänään on
myös toinen adventtisunnuntai. Sen sanoma on siinä, että seurakunta odottaa
Kristuksen tulemista kunniassaan aikojen lopulla. Sama on kuvattuna Toivakan
kirkon kattomaalauksiin. Toinen adventti kertoo, että meillä on myös toinen
isänmaa. Yksi on täällä maanpäällä, rakastamme sitä ja tahdomme tehdä työtä sen
hyväksi. Toinen on taivaassa ja se on odotuksemme ja kaipuumme kohde. Tuskin
kukaan osaisi sanoittaa kahden maan kansalaisuuttamme paremmin kuin Hannes
Hynönen: ”Olen joskus ajatellut, että ihminen, joka elää kuin suomenhevonen,
elää itseään ja muita varten hyvän elämän. Suomenhevonen on luotettava: se ei
säiky vähästä ja jaksaa aina uskoa siihen, että kun tämä työ on tehty, koittaa
ansaittu levon hetki.”
Lepo on edessäpäin. Mutta nyt on rakkauden tekojen aika. Ja kysykäämme usein toisiltamme: ”Kuinka sotasi laita on?”, ”Onko sotavarustuksesi kunnossa?”
Lepo on edessäpäin. Mutta nyt on rakkauden tekojen aika. Ja kysykäämme usein toisiltamme: ”Kuinka sotasi laita on?”, ”Onko sotavarustuksesi kunnossa?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti